Välkommen till Bålsta IK
Friidrott
Intervju med Kim Amb
2024-01-08 21:27

Vi har pratat med Bålsta IK:s Kim Amb. Spjutkastare med många SM-guld i bagaget och som även tillhör den internationella eliten.
Kim är 33 år, uppvuxen och boende i Bålsta tillsammans med sambo och deras två barn. Kim har tränat i Bålsta IK sedan han var 6 år och har många klubbrekord inom föreningen, som den nya generationen kämpar med att slå.

Vad fick dig att välja spjutkastning?
Jag tränade och tävlade i alla discipliner inom friidrotten fram till jag var 17 år, därefter valde jag att bara fokusera på spjutkastning. Det var aldrig självklart att det bara skulle bli spjut men jag tror det hade att göra med att jag hade bäst fallenhet för det samt att min pappa/tränare höll på med det när han var aktiv. Jag gillar spjutträning eftersom det är väldigt komplext. Träningen innehåller alla moment som snabbhet, styrka, flexibilitet, timing och teknik. För att ett kast ska bli riktigt långt måste allting stämma på en och på samma gång, vilket är en utmaning.

Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?
Det beror lite på årstid. På vintern görs majoriteten av min ”tunga” träning. En tung vecka är det mellan 25–30 timmar träning, som är uppdelade på 12 pass. Ju närmre säsong vi kommer så minskar träningsdosen.

Vilka är de största utmaningarna som spjutkastare, och hur har du hanterat dem under din karriär?
Det svåraste med spjutkastning är att hålla sig skadefri. Men det gäller att ha ett bra team
runtomkring sig som hjälper till med alla problem som kan uppkomma. Ett bra tips är att verkligen lyssna på kroppen och har bra kommunikation med sin tränare hur man mår och känner.

Vilka är dina största inspirationskällor eller förebilder inom sporten?
I min ungdom hade jag norska spjutkastaren Andreas Thorkildsen som förebild och som föremål att studera när det kommer till den tekniska biten. Jag gillade även hans inställning när det kom till tävlingar. Han höll sig alltid väldigt lugn och kontrollerad.

Vilka är dina främsta mål när det gäller din karriär inom spjutkastning?
Mitt största mål har alltid varit att vara första svensk som kastar 90 meter men han tycker även det vore fantastiskt kul att ta en internationell mästerskapsmedalj också.

Hur tränar du för att hantera och övervinna prestationsångest eller nervositet inför stora evenemang som OS?
Jag försöker att skapa rutiner i min uppvärmning inför träning och tävlingar, så att jag alltid känner igen mig oavsett om jag är på ett OS i Tokyo eller om jag är hemma på Grönadalen och tränar. Jag försöker att inte göra en superstor grej utav att jag är med på stor tävling utan jag försöker att hitta in i mina rutiner och göra min grej.

Vilka råd skulle du ge till våra barn- och ungdomsatleter som tränar friidrott?
Ha roligt och gör alltid ditt bästa. Njut av att träna och tävla. Friidrotten har tagit mig runt hela värden och den kan göra samma sak för er.

Du är engagerad i ombyggnaden av Bålsta IK:s nya gym, hur går det?
Jag var med när vi byggde gymmet från första början. Det är superkul att det blir ännu större nu. Vi kommer få det fantastiskt bra på Grönadalen med goda förutsättningar till att kunna träna friidrott. Bygget rullar på bra.

Nyhetsbrev #1 20242024-05-02 21:47
Välkommen på Clinic!2024-03-31 10:44