Välkommen till Bålsta IK
Friidrott
Nyhetsbrev - Oktober
2023-11-06 06:55

Mycket har hänt sedan senaste nyhetsbrevet.

Vad har hänt under senaste tiden?

För första gången i Bålsta IK’s historia har vi arrangerat ett SM. Långskubbarna fick förfrågan från förbundet om tävlingen och tackade ja. Efter mycket planerande samlades landets långlöpare på Bro Galopp för att springa de 50! varven på banan.

Årsmötet genomfördes i år i kombination med Familjefika. På fikat informerade styrelsen om vilket arbete som utförts under senaste året samt vilka frågor som fokus legat på. Dessutom delades det ut ”Ungdomsmärken” till våra duktiga aktiva samt ett antal pokaler för tagna klubbrekord.

Utomhussäsongen rivstartade med Bålstaloppet, Vårkastet samt SM på 100 km och fortsatte med vårt gemytliga arena-KM som blivit en samlingspunkt för hela klubben. Våra 14- och 15-åringar deltog också i lagtävlingen Kraftmätningen. Den 17:e september samlades ett stort antal av våra medlemmar för att springa Terräng-KM. Klubbens medlemmar har deltagit på flertal tävlingar runtom i landet där det presterats många fina resultat.
Dessutom deltog 3 stycken ungdomar på Ungdoms-SM, med flera framskjutna placeringar.

Godisjoggen genomfördes 26:e augusti med ett rekordstort deltagande. 1126 stycken glada barn sprang eller gick 1200 meter med start och mål på Gröna Dalen. Loppet avslutades med det traditionsenliga godisregnet.

Nytt för i år är att vi uttökade friidrottskolan från en vecka till två veckor. Vi startade friidrottskolan v. 24 i strålande sol och något för höga temperaturer, för att avsluta friidrottskolan v. 32 under stormen Hans besök som gav oss mycket regn. Trots vädrets olika skepnader gjorde våra ungdomsledare en fantastisk insats och såg till att totalt 63 barn fick en bra friidrottsvecka. Bra jobbat Hannes, Lovisa, Leona, Svea, Vanja, Emelie, Ivan, Axel och Elsa.

Vi passar också på att välkomna vårt senaste team, Team 17, som drog igång strax efter sommaren.

Vad händer härnäst

Som ni sett har en ny containern ställts på plats, denna ska fungera som nytt utrustningsförråd. Nu pågår planering för så effektiv inredning som möjligt. Efter att samtliga redskap är överflyttade startar vi ombyggnad av gymmet där vi då kommer få större ytor för bl.a. fler podier.

Vintern närmar sig och den mesta träningen flyttar då inomhus, in i kommunens idrottshallar. Dessutom kan ni titta igenom vinterns Tävlingskalender och börja planera hur inomhus-säsongen ska se ut.
Hör med era tränare vilka tävlingar som klubben hoppas att flertalet medlemmar åker iväg på, som en gemensam tävlingsresa.

Men, missa inte årets viktigaste arrangemang -Långskubbarnas ”Spring för hjärtat och mot cancer”. Vi samlas på Gröna Dalen tisdagen 7 november mellan klockan 18:00-19:00 och springer så långt vi vill. För mer info se https://www.balstaik.se/start/?ID=402265

Styrelsen informerar

Valberedningen gjorde åter igen ett mycket bra arbete och lyckades få med representanter från flertalet av våra team. Årets styrelse består av följande personer:
Robert Thorslund – ordförande, Långskubbarna
Ann-Sofie Wiman – kassör, team Ungdom
Josephine Rohr – ledamot, team 15
Magnus Persson – ledamot, team 16
Martin Westerberg – ledamot, team Äldre
Nina Linell – ledamot, team 09-10
Rikard Nilsson – ledamot, team Ungdom
Elisabeth Mandorf – suppleant, team 14
Linus Rosen – suppleant, team 15

Anna Widell – revisor, team Veteran
Stefan Ivarsson – revisor, team 09-10

Klubbens intäkter kommer från främst 3 områden, och det är medlemsavgifter, arrangera tävlingar samt sponsorer. Våra sponsorer delas in i 3 grupper, där Huvudsponsorerna är: Dagab, ICA Maxi Bålsta, Länsförsäkringar Uppsala, Håbohus och Sparbanken i Enköping.

Nu hoppas vi på en skön vinter med många härliga och roliga tränings- och tävlingstillfällen.

Styrelsen nås på styrelsen@balstaik.se .

Nyhetsbrev #1 20242024-05-02 21:47
Välkommen på Clinic!2024-03-31 10:44